сряда, 22 април 2015 г.

Много кокосов козунак и кокосов козунак с различни плънки

Много кокосов козунак 

и кокосов козунак с различни плънки

Още през 2012 година правих козунак по рецепта на Ирка. Много ми хареса. Миналата година пък правих този на Роси, макар май първо рецептата да е пуснала Зори. Също отличен резултат. 

Тази година седмица преди Великден си купих кокосов орех от Билла. Направих си кокосово мляко от него, а стърготините запазих. Идеята ми беше и двата продукта да ги вложа в козунак. Така съчетах двете рецепти и резултата е повече от задоволителен. За любителите на кокоса  е истинско блаженство!
Козунака е фантастичен - фин, лек и нежен, пухкав, въздушен, фаворит ми е този козунак! С много деликатен аромат на  кокос, сладък от кондензираното мляко, а плънката приятно хрупка от пресния кокос и шоколада. Козунаците станаха с много конци.

Тестото е изключително фино, пластично и нежно още докато се работи с него.




















Продукти:

3 яйца + 1  белтък ,
220 гр. захар
50 гр. краве масло
50 мл. олио
300 мл. кокосово мляко
30 гр. прясна мая 
есенция кокос
около 1 кг. брашно 

За пълнежа:
100г кокосови стърготини
5 супени лъжици подсладено кондензирано мляко
100г черен шоколад, нарязан на дребно


Добавено април 2017 - в плънката сложих и 2 с.л. кокосова сметана и 2 с.л. масло и аромат ром и ванилия

1 жълтък с 1 с.л. кокосово мляко за намазване
захар за поръсване


Пак ще кажа, че меся в хлебопекарната и затова продуктите ми са от хладилника, не ги затоплям предзварително.
Програмата, която ползвам е за месене и втасване, общо 1 час и 30 минути. След първото месене (около 20 минути е) я изключвам и пускам наново.

Слагам яйцата и захарта, кокосовото мляко и маята (натрошена)  в контейнера, добавям ,есенцията и добавям постепенно пресято брашно, докато спре да маже под бъркалките. След като пусна машината за второ месене постепенно започвам да добавям смесената мазнина, лъжица по лъжица, като изчаквам хубаво да се поеме от тестото и тогава добавям следващата.
Оставям да втаса в машината, тя си го подгрява.
Втасалото тесто оформям на леко намаслена повърхност с намаслени ръце.
От това тесто могат да се получат 3  средни козунака или два големи, аз ги направих продълговати. 
Тестото може да се омеси и на ръка, като това трябва да трае поне половин час, след което да се добави мазнината постепенно. Тогава продуктите е добре да са със стайна температура и маята да се активира предварително в малко топло мляко или вода, нужно е да се добави и брашно.
Пека в подходящи форми, покрити с пекарска хартия, като оставям козунаците да втасат повторно, докато удвоят обема си. Обикновено ги поставям във фурната и ако е нужно я включвам на 30-40-50 градуса. Може и отвън, но е хубаво кухнята да е добре затоплена.
Когато втасат ги намазвам с отделения жълтък,смесен с 1 ч.л. кокосово мляко и поръсвам обилно със захар.
Пека ги в загрята на 170-180 гр. фурна, на първо ниво на решетката. Така ми се изпичат идеално за около 25-30 минути, но това зависи и от големината на козунаците. За всеки случай пробвам с метален шиш.

Готовите козунаци се оставят да се охладят във формите за 5 мин. ,поставени върху решетка, след което се изваждат от формите и отново сложете на решетките до пълно изстиване.

Преди дни реших да повторя, че ни се усладиха. Този път с част от тестото направих козунак с тахан- халва и козунак с плънка от фурми. Също прекрасни се получиха.

В козунака с тахан

сложих само натрошена тахан халва, при печенето тя се стопява и аромата е неустоим.





В козунака  с фурми

сложих плънка от ситно нарязани 100 гр фурми, 100 гр смлени орехи, 1 с.л. какао, 1-2 ч.л. зърна махлепи, 2-3 с.л. пудра захар и малко ликьор.






И разбира се и от това тесто - 

един със стафиди 




и един - с локум












19 коментара:

  1. Веси, много хубави козунаци си направила за празниците! Голямо разнообразие, много пухкавост и конци, невероятен аромат! Поздравления , мила!
    :)) искам да си хапна от всички :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Хриси! Прегръдка за теб и от всички - по парченце!

      Изтриване
  2. Много ме впечатли рецептата, не бях срещала с кокос и кокосово мляко. Кокос имам, но никой вкъщи не иска козунаци. Ще си запазя рецептата за догодина. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Теодора - за посещението и за похвалата!
      От опита ми досега - този козунак - с кокосово мляко в тестото става най-сполучлив. Някак по-нежен и пухкав! Иначе може с различна плънка да е, но ако искаш да подчертаеш кокосовия вкус - тогава и в плънката кокоса е точно на място. Поздрави и за теб!

      Изтриване
  3. Е, Веси,
    не сме приготвяли козунак с фурми, кокос или тахан халва.Интересни плънки и аромати.Ще си запазя тази рецепта за следващата година, защото и ние го правим в хлебопекарната.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И за мен беше нов козунака с фурми и с тахан, но с кокоса вече бях правила - той ми е фавирит. Опитай, няма да съжаляваш. Малко попрекалихме с тестото, ама какво да се прави, като много си падаме...

      Изтриване
  4. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, направо ми взе сладколюбивото сърце тук... Толкова вкусни, пухкави и интересни козунаци. Напълни ми очите, да знаеш! Само мога да се уча от теб. :)
      Поздрави!

      Изтриване
    2. Гери...благодаря ти! Учим се всички взаимно, ти от мен, аз от теб, винаги и от всеки можем да научим нещо, нали така:) Прегръдка за теб!

      Изтриване
  5. Веси,отивам да ги сънувам,прекрасни козунаци си омесила и с толкова разнообразни плънки,поздравления и за количеството,и за качеството!Кокосовият е наистина най-мекия,пухкав и фин като памуче козунак.Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, такава хубава похвала от теб...аз бих казала, че ти си една от най-големите майсторки на козунаците, а в блога ти видовете им определено бележат първенство! Кокосовият наистина е уникален! Сега хвърлих око и на новото ти предложение, да знаеш, че всичките съм ти ги опитала:))И ти благодаря! И те прегръщам:))

      Изтриване
  6. Весе, това си е направо нечовешко. Добре, че Великден отмина. Иначе все още щях да си пека тези вкуснотии ...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, бате! Аз обаче правих и в миналата събота:)) За тази ще си помисля:)

      Изтриване
  7. Еха, Веси, вълшебна публикация с приказни герои:). Великолепни са всичките! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, Кате:), а ти си приказна фея :), благодаря ти!

      Изтриване
  8. От години зная, че си майстор на козунаците, Весе.
    А и новата кокосова серия е впечатляваща с вид, количество, изпълнение -
    много, много комплименти за теб!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ееее, Дианка...чак майстор...получават ми се, да, но имат принос за това и страхотните рецепти...
      Прегръдка за добричкото ти сърце!

      Изтриване
  9. Всичко изглежда страхотно. Мога да ям козунаци в промишлени количества 😊. Кокосовият изглежда свеж и много интересен. Светли празници

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз съм така с козунаците, този е моят най-любим!

      Изтриване