събота, 27 юни 2015 г.

Сироп от бъз

Дали защото е спомен от детството, но този аромат ми е много, ама много любим...До преди години всяко лято си правех сок от бъз, имаше на село на двора едно дърво, обаче родителите ми го отрязаха, а пък и рядко ходим вече. Та не бях правила поне няколко години. Това лято обаче колега ме зарадва, като ми донесе около 40-50 цвята. Рецептата си е моя, т.е. на мама, а може и на баба да е била...



Сироп от бъз



Продукти:

40 едри цвята от бъз (дървовиден)
4 литра вода
4 кг захар
4 пакетчета лимонтозу

Приготвяне:

Цветовете се накисват в студената вода в чиста кофа (само за готварски цели :)) или тенджера, притискат се с чиния да не плуват и се оставя да престоят от 24 до 48 часа (аз държах 48).
След престоя се прецежда хубаво през марля, добавя се захарта и се бърка до стопяването и. Слага се и лимонтозуто и отново се бърка. Налива се в тъмни (не знам защо)бутилки, аз ползвам от старите бирени, и се затваря. Съхранява се на тъмно и хладно, в мазе. Имам спомен, че издържа и зимата, пък да видим.
При поднасяне разреждаме с вода в съотношение, което ни допада.

Да ви е свежо и ароматно!

12 коментара:

  1. Веси, и аз много обичам! Страхотен е този бъзов еликсир. :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Именно еликсир, Гери! Преди малко видях в СБА литър от него за 10 лв.

      Изтриване
  2. Хубав и вкусен спомен,наистина,чудесен е,Веси,браво,че си направила!Прекрасна седмица!

    ОтговорИзтриване
  3. Успях тази година, Роси!
    Хубава седмица и за теб. Искам и аз на моретооо...

    ОтговорИзтриване
  4. Веси,
    правили сме преди години такъв сироп - и по топъл / чрез варене / и по студен начин.Има прекрасен аромат, днес бих заменила само захарта с нещо друго.Обикновено ползвам винаги кафявата тръстикова захар.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, аз не съм правила топъл. Колкото до захарта - поколения наред са я ползвали и не е имало проблеми, напоследък всичко се отрича. Не идва ли малко скъпа тази кафява захар, особено в количествата, които ползвам аз ...

      Изтриване
    2. Веси,
      скъпичка е кафявата захар, но навремето хората никак не са употребявали захар, а петмез.Знам от баба ми, че са правили петмез от дини, метла и захарно цвекло.Употребата на захар е започнала в по - ново време.
      Поздрави !

      Изтриване
    3. Ох, вредничко си е всичко, когато се прекалява, това е лошото, че трудно устояваме на сладостите...Иначе захарите - в един или друг вид все са едно, спори се кои повече и кои по-малко вредят, според това от какво са получени, чрез каква обработка и т.н.

      Изтриване
  5. Да, и аз съм сред феновете на тази освежаваща напитка! Голямо удоволствие са снимките ти, Веси! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  6. Моите снимки ли, Кате...леле, аз не мога да се нагледам вчера на твоите уникални и като качество, и като сюжет фотоси, особено от ваканцията в Гърция, а пък не по-малко и вкусните такива:)) Усмивка:))

    ОтговорИзтриване
  7. Обичам и аз сиропът от бъз. Тази година правих доста пъти, за директна консумация и за разреждане, но нямам вече. А дали има още цветове, че да се огледам и набера? Слънчев и усмихнат юли, Веси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Теди, съмнявам се да има още някъде, но ти провери, де! Хубав месец и за теб!

      Изтриване