вторник, 28 юни 2022 г.

Сиврия с яйца и извара на фурна

Такива чушки правеше моята баба с красивото име Латинка, по майчина линия. Баба живееше при едната сестра на мама. Когато леля отиваше на почивка със семейството си, аз отивах при баба за няколко дни, дори имах приятели в техния квартал. Толкова вкусно готвеше постни, простички манджици баба, от нищо - нещо правеше, едната от тях е тази. А баба беше най-добрия и смирен човек(може би защото беше силно вярваща), когото съм познавала въобще в живота си до днес дори. Не че нещо..., спрямо лелите и мама (да ми е жива издрава), но не, никоя от тях не прилича на нея, уви. Смея да твърдя, че аз съм тази, която се опитва да следва примера и, засега успявам да съм добра само с добрите, това с лошите не ми се отдава, а тя го умееше, да разбира и прощава и на лошите и да се моли за тях. Светица беше тази природно интелигентна, скромна и праведна жена, която знаеше всяка билка какво лекува...и това уви, никой от родата не съумя да оцени и най-вече да запише...твърде млада бях и аз, когато си отиде...не са ме вълнували болестите тогава. А какви неща плетеше на една кука...И това май никой не си открадна от нея...Каква рокля само ми беше изплела, на 18 бях...слаба, стройна, като топола...развълнувах се, и натъжих, едновременно, няма вече такива благи хора, спокойни и уравновесени хора...
Но...човек е жив, докато живее в нечии спомени.


Необходими продукти:

Десетина чушки сиврия
2-3 яйца
300-400 гр извара, слагам на око не съм я мерила
100 гр сирене (може и без него)
копър
чесън
сол
олио





Начин на приготвяне:

Чушките се измиват, дръжката се премахва и почиства от семето, заделя се. Смесват се изварата, сиренето натрошено (ако слагаме), яйцата, солта, чесъна, олио, копър. С тази смес се пълнят чушките, с малка лъжичка с дълга дръжка или както ви е удобно. Чушките се запушват с дръжките. Друг вариант, особено ако е по-рядка изварата е да топнете чушката в малко брашно. аз винаги предпочитем първия, защото ми напомня за баба, и как сладко изсмуквах дръжката, преди да нападна чушката. Ако остане смес я слагам отстрани в тавата, наливам водичка на дъното, олио и слагам да се пекат. Бързо става, придобиват приятен загар, може, ако искате да ги обърнете и да печете повече, както ви допада.

 

2 коментара:

  1. Веси,
    прекрасна рецепта.Аз слагам и малко галета за сгъстяване на сместа.Но и без галета е хубаво ястие.И баба ми правеше прости вкусни ястия - яхнии, ястия с булгур.Баници, както и много вкусни платеки и точени питки.
    Вярно е, вече е рядкост да срещнеш спокоен човек.Голяма част от хората са изнервени.А спокойствието е гаранция и за добро здраве.Много хора навремето познаваха билките.Дори сами се лекуваха в голяма част от случаите.А днес е обратното.
    Честит и благословен празник ! Здраве и мир в твое дом !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще опитам с галета, когато ми е по-рядка сместта, този път не беше.

      Изтриване