събота, 28 май 2022 г.

Темски манастир, Пирот и Суковски манастир

Днес си направихме разходка до Сърбия. Отпътувахме от София в 7:30 ч. Пристигнахме в Темски манастир "Свети Георги" около 11 часа, пътя е в ремонт и доста бавно се придвижихме непосредствено преди границата.
Манастирът е обект под защитата на ЮНЕСКО. Това е женски православен манастир, намира се на левия бряг на река Темщица, до село Темска. Съществуващият днес комплекс вероятно е строен през XVI век. Темски манастир е известен с множество запазени надписи от XVII-XIX век. Един от тях отразява опустошаването на Чипровци през 1688 година, по време на Чипровското въстание. В момента в него живеят една игуменка и една монахиня.На входа на Темски манастир може да се закупят мехлеми за лечение на псориазис, косопад, разширени вени, ракия и мед. Меда беше с фрапираща цена от над 35 български лева за буркан. В рамките на манастира има малка ферма, видяхме пуйки, токачки, щрауси и магаренце.

След Темски манастир отпътувахме за Пирот.
За втори път посещаваме града, но е малък и чудесно се ориентирахме. Рзходкихме се в града по един от мостовете над Нишава, по реновирания централен площад, на градския пазар, от който си закупихме сирене, кашкавал, колбаси, зеленчуци, все продукти от местните производители.
Минахме набързо покрай крепостта Калето, търсейки препоръчани заведения за хапване. Доста се изнервихме, защото от три, работеше само едното, но с три маси навън, които естествено бяха пълни. При второто преминаване покрай едното затворено заведение се оказа че вече работи и явно просто отварят на обяд. Настанихме се доволни, и станахме още по-доволни - салатата беше от свежи и истински зеленчуци, каквато в София дори в добро заведение не можеш да хапнеш, а скарата им - тя просто е несравнима. Не съм любител на бирата, но Зайчарското беше добро.
Освен Темски манастир, програмата предвиждаше и разглеждане на Суковски манастир "Успение Богородично".,следобяд, на път за София. От там пък си купихме интересна бира - Вартбург +, нея за подарък.
Суковски манастир е стар български православен манастир, намиращ се на десния бряг на река Ерма. 35 км от реката се разливат в България.
Църквата, посветена на Успение Богородично, според вградените строителни надписи, е построена от майсторите Минчо и Гога, през 1858 година. Според преданието, това става благодарение на Сали бей от гр. Пирот, който издига новата църква върху основите на по-стара, в знак на благодарност за излекуването на сина си Емин. Църквата е изписана в 1869 година от Васил Попхристов от Самоков, за което свидетелства зографският надпис при входа. Най-забележителна е фреската на Св. Богоридица – Утешителка, изобразена с ангелски криле.И макар денят по прогноза да се очакваше дъждовен, си беше слънчев и рукна дъжд, когато вече се прибирахме.

ед. Той е стар български православен манастир в Западните покрайнини, намиращ се на десния бряг на река Ерма. Църквата, посветена на Успение Богородично, според вградените строителни надписи, е построена от майсторите Минчо и Гога, започната в 1857 и завършена в 1858 година. Според преданието, това става благодарение на Сали бей (друговерeц) от гр. Пирот, който издига новата църква върху основите на по-стара, в знак на благодарност за излекуването на сина си Емин. Църквата е изписана в 1869 година от Васил Попхристов от Самоков, за което свидетелства зографският надпис при входа. Най-забележителна е фреската на Св. Богоридица – Утешителка, изобразена с ангелски криле.

След един ден, посветен на Темски манастир и Суковски манастир – отпътуване за България. Пристигане в София - вечерта.

1. Веси,
    минавала съм през Сърбия.Не съм посещавала църкви, манастири и забележителности.Но знам,че и тук много по - добре се развиват малките градчета и села.Раздават се на хората парцели и се застрояват с малки къщи и вили.Манастирчетата и църквиците са малки, но красиви и уютни.Знам,че много българи пазаруват в Сърбия и продуктите са по - качествени.За жалост е унищожено българското производство на домашни сирена и кашкавали.Прекрасни снимки и красива природа.А и не е далеч като разстояние.Заслужава си човек да посети този район.
    Сърдечни благодарности за публикацията ! Беше ми интересно да прочета и да се насладя виртуално на красива природа !

Отговори
    1. Биха ти паресали манастирите, ако имаш възможност, посети ги. Сърбите наистина все още имат земеделие, но в никой случай не живеят по-добре от нас, напротив. За нас там е изгодно, но не и за тях.