събота, 17 октомври 2015 г.

Суровата туршия на мама





Тази туршия, както и повечето други прави мама. Преди години ходехме често на село, където те живеят след пенсионирането си и тогава и ние се включвахме, но последните години не сме участвали, получаваме си наготово шишета с домати, кисели краставички и туршия. В къщи нямам условия да ги приготвям, пък и не е изгодно да купувам зеленчуци и да варя на ток. Аз обикновено разнообразявам с някоя и друга по шантава рецепта или нова, която не изисква стерилизиране, както и със сладката и сиропите. Но да не дърдоря, а да си запиша тук рецептата, че колежка ми я поиска и докато я открих зор видях, така ще ми е подръка, а и дано е от полза и за други желаещи да опитат. Туршията става много хрупкава и вкусна, и от опит ви казвам, че така приготвена  издържа две години, не се смива и точи. Мама я прави в трилитрови буркани или в бидончета. Зеленчуците и количеството им са по желание.Маринатата може да изчислите, като видите колко вода ще събере съда ви, след като сложете зеленчуците и тогава да пресметнете. За съжаление не мога да дам по-точно, за буркан примерно, така ми я е дала мама.

Суровата туршия на мама


Продкти:

Равни количества и ли по-избор:

зелени домати
моркови
чушки сиврия
(може и други зеленчуци да сложите, мама слага тези, а понякога и кисели краставички)
стъбла целина
стъбла цъфнал копър

14 ч.ч. вода - 3,500 л
1 ч.ч. оцет - 250 мл
1 ч.ч. сол - 250 мл

Приготвяне:

Зеленчуците се измиват и нареждат цели в буркани от 3 литра или в бидонче. Водата, оцета и солта се слагат в тенджера на котлона. След като сместа заври се заливат зеленчуците и се затварят бурканите. Туршията може да се направи и след като маринатата изстине, но тогава втасва по-бавно и е по-нетрайна туршията.



16 коментара:

  1. Да ми запазиш поне един буркан от тази вкусотия. На Коледа ще хрупам :))))))))))))))))
    Мама има златни ръчички. Да ти е жива и здрава!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, как няма да ти запазя:)) Тя е в бидонче този път, не е в буркани.
      Така е, Аля - мама е много трудолюбива и всеотдайна...не е много добре вече със здравето, а все гледа да ни помогне с каквото може...майчица. да ми е жива и здрава, и тате!

      Изтриване
  2. Отговори
    1. И за теб ще има, Миленче, но ти съм сигурна че вършееш на село и си правиш туршийки.

      Изтриване
  3. Още се подмотвам и не съм започнала никакви туршии,Весе...А трябва!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Живе, не знам, но време не ми остава за нищо, правя планове, но накрая не стигам до тях. То човек отпуска трябва да си вземе...

      Изтриване
  4. Весе, все ще дойде време и ти да си правиш (имам предвид, че и ти ще имаш повече свободно време). :) Засега не мисля, че е зле от мамината, я каква е хубава! Обожавам туршийки!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Гери - на човек му трябва свободно време, докато е млад, а го няма, а после, като се пенсионира не му е нужно, а го има...
      И аз те прегръщам!

      Изтриване
  5. Щом е на мама, няма как да не е вкусна! мисля, че и моята майка я прави така. Поздрави, Веси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Траянче, то старите рецепти са сходни повечето.

      Изтриване
  6. Веси,
    когато е леко солена, туршийката е прекрасна.Направихме и ние едно бидонче, но ще запазя и твоят вариант.Е, нали знаеш, че когато близките я правят / майка или баба / е още по - вкусна.Спомням си и аз как баба ми навремето правеше вкусни туршии, днес аз и майка ми правим.Да са ни живи и здрави близките, да ни помагат.
    Честит празник ! Днес е Св.Иван Рилски чудотворец.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, аз днес се зачетох по разни здравословни статии, та там пишеше, че всъщност полезна е туршията, в която се добавя само сол, демек ферментирали зеленчуци, а тази, с оцета не била така полезна.
      Не знаех за празника, благодаря за инфото - и честит да е и за теб!

      Изтриване
  7. Много съблазнителна ми изглежда тази туршия.Приготвила съм продукти,смятам да добавя и карфиол.Трябва ли да се набождат,или срязват доматите и чушките/моите не са сиврия-има ли значение/?Искам да изпълня съвсем точно рецептата.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Извинявайте много, просто съм пропуснала този коментар без да искам. Дано не съм закъсняла с отговора. Не, не се набождат, нито срязват доматите и чушките. Мисля, че чушките трябва да бъдат сиврия, според мен няма да стане с други, но ако решите опитайте. Ако спазите всичко - ще останете доволни! Хубава седмица!

      Изтриване
    2. Много,много благодаря.Аз направих туршията с продуктите ,които имах/обикновени чушки/,сиврия са по-тънички,но ще имам предвид за друг път.Благодаря още веднъж и се надявам пак да обменяме полезни неща.Поздрави.

      Изтриване
    3. Радвам се! Ще ми е приятно.

      Изтриване