понеделник, 1 януари 2018 г.

Васильовден с мамината баница


Днес, както съм споменавала имам имен ден. От една страна след всичкото ядене, пиене и празнуване не е най-подходящия ден за имен ден, но пък от друга - си е първия ден за годината. Бля-бля, приказвам си, защото ми е малко "чоглаво", спала недоспала, почивала, недопочивала, а трябва да спретна нещо за почерпка на колегите утре. Честно да си кажа наготвих се доволно тези десетина дни и ми омръзна  да се занимавам с храна, но...ще очакват. Пък и вляза ли в кухнята вдъхновението само си идва.
Стига съм дъдрила (ей тази дума при припомни преди празниците един колега, който си е дъдрив:), и много ми харесва да я ползвам - ей тези чудесни наши си думички, които заместваме с чуждици и жаргон, които не са ми по-вкуса никак)!
Новогодишната баница е типична за деня.
Предлагам ви днес рецептата на моята майка - най-хубавата баница за мен. Моята никога не се получава, като нейната (впрочем правила съм я само 2-3 пъти), но това е друга тема.



Необходими продукти:
1 кг брашно
1/2 литър хладка вода
1/2 кубче чая - 20 гр
1 непълна с.л. сол
4 с.л. олио

Плънка:
300 - 400 гр сирене - мама слага и повече, но аз не обичам
4-5 яйца
125 гр масло
олио


Приготвяне:
Маята се размива със водата, солта и захарта.
Прави се кладенче и се замесва тесто с течността. Тестото се разделя на 10-12 парчета, които се оформят на топчета. Оставят се покрити да втасат 1/2 час.
Разточват се корите възможно най-тънко, като плота и самата кора се ръсят с брашно. Тук е тънкостта - ако е малко брашното се лепи и кората се къса, ако пък е много не се разточва тънко и става твърда баницата. 
Тази преценка се постига с повече опит.
Всяка кора се маже с разтопеното масло, смесено с олио, ръси се сирене и яйца, смесени и се навива. Подреждат се в тавата, завити на охлюв. Пече се на 200 градуса до зачервяване. Като се извади се напръсква със студена вода и се завива с чиста кърпа - да се задуши.








И забравих да кажа, че късмета ми от баницата е здраве!
И да го пожелая на всички именници!

Забележка или корекция:
Тук една корекция ще внеса...мама ми гостува малко след публикацията и уточни, че тя ЯЙЦА НЕ СЛАГА...Дори не повярвахме с дъщерята (при положение, че мама е на принципа "колкото повече, толкова повече", демек не е от икономия), но наистина ни увери, че слага само сирене, и като доказателство ни направи баница с готови кори, но без яйца...еми да - повече ми хареса, по-рехава стана и по-вкусна!
Чудех се какво съм записвала тогава, но тя явно помни повече от мен и каза, че ми е диктувала само за тестото:)).

19 коментара:

  1. Честита да е новата година, Веси! Нека донесе здраве, щастие, благоденствие! Нека е живо и здраво името ти, да ти носи много късмет! :) Честити да са празниците! Колегите ти са за завиждане, благородно, разбира се. С такава баница в офиса, кой ли не би им завидял. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Светле, благодаря!
      И ти бъди здрава!
      Колкото до баницата...вече е минало:), може би не се изразих правилно по-горе, за колегите има торта:))

      Изтриване
  2. Честита Нова 2018 и честит имен ден, Весе!
    Страхотна баница, весели празници и най-сърдечни пожелания:
    Да бъдат щастливи дните ти - за теб, семейството и любимите ти хора,
    да бъдат благословени желанията ти за здраве, любов и благополучие,
    да бъдат новите ти начинания успешни, удовлетворяващи и вдъхновяващи!



    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За много години и на теб, Дианка!
      В радост, усмивки и доволство!

      Изтриване
  3. Да ти е честит именния ден Веси.Да ти е живо и здраво името, много благодат и мир в твоя дом.А баницата ти е чудесна за повода, колегите ти ще останат със сигурност доволни.Моята баба също беше голям майстор на баниците.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ама как ви обърках:)
      Баницата си беше новогодишната, просто рецептата пуснах на 1-ви, а за колегите правих торта, бърза и лесна, че нямах вече желание за още готвене и на имения си ден, достатъчно се наготвих 10 дни:))

      Изтриване
    2. И...пропуснах да благодаря, Ели!Прегръда!

      Изтриване
  4. Хем бях първа, а е изчезнал коментарът ми... Но съм упорита, нали съм си овен. :)
    Весе, отново искам да ти честитя празника, да ти е здраво и успешно името! Честита да е и 2018 година, всичко най-добро за цялото ти семейство. :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, толкова се радвам да те видя тук, впрочем тези дни се бях сетила за теб и се чудех какви ги вършиш и къде те вее вятъра:) Заряза блога, а ми се иска да те виждам и чета:) Много те прегръщам!

      Изтриване
  5. Честита 2018-та година! Богата да е на красиви и споделени моменти, късмет и много успехи!
    Честита да си и ти, Весе! Здрава, доволна, обичана и щастлива!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирме, честита да е и за вас Новата Година!
      Само прекрасни изживявания да носи, да е здрава и благодатна!
      Пазя топъл спомен за едни празнични дни преди 2 години, когато добре си изкарахме с вас и Аля и Кямран!

      Изтриване
  6. Здрава да си, Весе!
    Баницата е чудесна :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Илианко! Бъдете и вие всички у дома!
      А одобрението на майстор на тестото, като теб значи много:)

      Изтриване
  7. За много години и честит имен ден на патерици, Веси!
    Засрамих се и аз от толкова много хубави неща, които си ми написала, но като гледаш колко съм продуктивна напоследък, никак не ми остава време да посещавам приятлите -блогъри! Не е хубаво това, знам :( , но все по-малко време сякаш имам под ръка, особено зимата.
    Сега обаче искам да ти върна жест аи да те поздравя, да ти пожелая много красива и успешна година занапред и все така вдъхновена и усмихната бъди!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Люска!
      Хич не се притеснявай, кой когато може, то и аз така, като сколасам и намеря време обикалям, понякога гледам, понякога и коментар оставям, толкова ги обичам тези пътешествия из такива красиви и позитивни местенца!
      А хубавите неща, които казваш съм написала, си ги заслужила!

      Изтриване
  8. Поздравления за баницата, направо ми заприлича на баницата на моята баба и ми замириса на най-вкусното детство!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дааа, на такава прилича и ухае на детство...
      Любка, много се радвам, че те виждам тук!

      Изтриване
  9. Честит Имен Ден, на патерички Веси! Най-хубавият късмет ти се е паднал, пожелавам ти да си здрава и щастлива цяла година! А по баницата мога само да въздишам! Така и не се научих да точа от моите баби! Усмихната и прекрасна година!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Така е Теди, най-хубавия, и твоите пожелания ще го допълнят, вярвам!
      То и аз не съм се научила да точа, но поне опитвам от време на време.

      Изтриване