сряда, 6 декември 2017 г.

Скумрия с доматен сос

Нямаме Николай у дома, нито близък именник, но пък не пропускаме, поне на този ден да си приготвим риба. Т.е., аз не пропускам. Навремето мама, тате и брат ми обичаха риба, даже по-скоро аз и се мръщех, не обичах да пипам и чистя костите, а чистя дори на цацата, но това е друга тема. Обаче нито мъжа ми, а пък дъщерята и зетя  съвсем, обичат особено риба. Хапват единствено цаца, скумрия, някаква бяла риба, тилапия обичат всички и това е. В общи линии сме по-ориентирани към морска риба, не към сладководната. Моят кулинарен дух обаче и лакомията на първо място ме накара през годините все повече да заобичам риба и да опитвам всякаква. Виж, с морските деликатеси съм скарана.
Та положението за Никулден е сложно, по отношение на избора. Тази година се очертава да съм сама вечерта, децата са на вилата, а мъжО - на работа. Е, при това положение ще има задължителния пълнен шаран - само за мен и ако излъжа половинката да опита. Ще пържа и дребна скумрия, както и хапки с филе, от Лидл - тях дъщерята си ги поръча за следващия ден, отмъкна пакет и на вилата.
И понеже шарана ще готвя тепърва, днес пускам стара рецепта за скумрия с доматен сос, така я приготвя мама, аз не съм и много фен, но я правих преди време по желание на зетя. Малко повече от нужното я пекох, трябва да остане повече сос, но аз просто я забравих.



Продукти:

3 бр скумрия
500 мл доматен сок - смлени домати
девесил
може да се сложи и нарязан лук
струя олио или зехтин, но ако е мазна рибата може и без


Приготвяне:
Повече от лесто, особено, ако скумрията е изчистена. Ако не - първо почистете и измиите. Направете разрези по кожата. Сложете в тава, залейте с доматите, по желание сложете нарязана глава лук, подправката поръсете и полейте с олиото/зехтина. Включете фурната и не забравяйте да наглеждате, както направих аз.
Оставете рибата по сочна и сосчето по рядко.



Честито на именниците. Желая им здраве и късмет!


Аз този ден го свързвам с Жоро Бордовски - това беше неговият рожден ден.
Дали защото приятелството ни продължи твърде кратко, 8 години - късно го срещнахме, рано го загубихме - та не успяхме да си видим и лошите страни, но този човек си остана за нас най-скъпия ни приятел. Дали защото за пръв път физически загубихме приятел, но от неговата загуба дълбоко ни заболя. Дали защото беше толкова сродна душа - така много ни липсва и до днес, вече три години и половина, откакто го няма. Приятелю...не видя внучката си...или може би я виждаш и им се радваш отнякъде...


11 коментара:

  1. Чудесна е, Веси! Много я обичам и в този вариант. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Веси,
    моят баща е голям любител на рибата.Тя е вкусна, но има една много голяма подробност за да се хареса - трябва да е прясна.Преди години татко ловеше прясна риба и много я харесвахме.Знам много рецепти, но сега с тези риби, замразени предимно работата е друга.Не съм правила скумрия само с доматен сос.Ще пробвам, правя я и с лук, моркови, целина и пащърнак като плакия става.Честито на именниците, да са живи и здрави !
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, много си права, нищо общо няма прясната риба със замразената, от години не бях яла толкова прясна, колкото се предлага навсякъде в Гърция, явно може, но у нас не знам защо е проблем, дори тази, която предлагат за прясна, сякаш е по-скоро размразявана, а за цените не ми се коментира просто.

      Изтриване
    2. Пропуснах да напиша, да и плакия мама много правеше, сега ми припомни ти. Поздрави!

      Изтриване
  3. Чудесна гледка,Веси!Истинска наслада! Весели празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Абе гледката я оплесках аз още с пресушаването на соса, пък и с това бързане вечер, на тъмно снимки...но това е положението:))

      Изтриване
  4. И ние нямаме вкъщи именици, но винаги празнуваме Никулден с пълен шаран и питка. (Въпреки, че шаранчето го хапвам само аз:) иначе когато сме с мама и татко и те също го обичат. Много го харесвам този празник. Скумрията в доматен сос ми е любима, аз по принцип я пека малко и след това изсипвам доматите, но и по твоя начин, виждам сосчето е с много добра консистенция, явно си зависи от сочността на доматите. Живи и здрави бъдете, Веси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ето, значи не съм само аз така:) с шарана и семейството:)
      Скумрията обичам повече по други начини приготвена.
      Прегръдка!

      Изтриване
  5. И за мен Никулден е свързан с рождената дата на Жоро. Никога не готвеше риба за празника :) казваше, че това му е рождения ден. Както и аз не приготвям постна трапеза за Бъдни вечер. Не знаех, че има и внучка вече; дано да я вижда отгоре! Много радости на мама, тати и Норче да носи! Казвай как и е името на малката госпожица?!
    Прегръдки за теб, Веси и поздрави у дома с пожелания за весели зимни празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Няма как, Пепи, да не си спомняме...и, да - точно така - не готвеше риба и въобще не готвеше, предпочиташе на този ден да е на заведение, друг да му готви. Виж, за теб не знаех, че не приготвяш постно за твоя рожден ден.
      А внучката е вече на 6 месеца, ще ти кажа името...на уше:), с М е пак, те всички са с тази буква.
      Прегръдка и за вас и да си пожелаем бабинство вече с теб, а:))

      Изтриване